Informasjon om Åpenhetsloven

Fra 010723 kan alle be bedrifter som omfattes av Åpenhetsloven om
informasjon om hvordan de håndterer konsekvenser knyttet til grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Fursetgruppen AS driver restauranter, catering og kantinevirksomhet i Norge.

Fursetgruppen AS anerkjenner menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Ansvarlighet er forankret i styret som har utarbeidet en åpenhetspolicy som gir bedriften retningslinjer i sitt arbeide med grunnleggende menneskerettighet og anstendige arbeidsforhold.  

Vi har kartlagt aktsomheten gjennom en vurdering både interne og eksterne forhold for å avdekke avvik.

Bedriften vil fortløpende og senest innen 30 juni hvert år offentliggjøre en redegjørelse på vår nettside.

Dersom du har spørsmål som gjelder bedriftens arbeide med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold ta kontakt.

Kontaktinformasjon:
Navn: Trine Sønsteby
Mailadresse: trine@fursetgruppen.no

Link åpenhetspolicy

Hvem har rett til hvilke informasjon
Alle som henvender seg med en skriftlig forespørsel har rett på informasjon fra bedriften om hvordan den håndterer faktiske og mulige negative konsekvenser i forhold til grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Dette omfatter både generell informasjon og informasjon knyttet til en særskilt vare eller tjeneste som bedriften tilbyr.

Krav om informasjon kan avslås dersom
- Kravet ikke gir tilstrekkelig grunnlag for å identifisere hva kravet gjelder
- Kravet er urimelig
- Den etterspurte informasjonen gjelder opplysninger om noens personlige forhold
- Den etterspurte informasjonen gjelder opplysninger om tekniske innretninger og framgangsmåter eller andre drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den opplysningen angår.

Retten til informasjon omfatter ikke informasjon som er gradert etter sikkerhetsloven eller beskyttet etter åndsverkloven.

Hvordan blir informasjonskravet behandlet
Informasjon skal gis skriftlig og være dekkende og forståelig.
Bedriften skal gi informasjon innen rimelig tid og senest innen tre uker etter at informasjonskravet er mottatt. Dersom mengden eller type informasjon som etterspørres gjør det uforholdsmessig byrdefullt å besvare informasjonskravet innen tre uker, skal informasjonen gis innen to måneder etter at kravet er mottatt. Bedriften skal da senest innen tre uker etter at informasjonskravet er mottatt opplyse informasjonssøkeren skriftlig om forlengelsen av fristen, grunnene til forlengelsen og når informasjonen kan ventes. 

Dersom virksomheten avslår et informasjonskrav, skal det informeres om det rettslige grunnlaget for avslaget, adgangen og fristen for å kreve nærmere begrunnelse for avslaget og om Forbrukertilsynet som tilsyns- og veiledningsorgan.

Den som får avslag på et informasjonskrav, kan innen tre uker fra avslaget ble mottatt kreve å få en nærmere begrunnelse for avslaget. Begrunnelsen skal gis skriftlig, snarest mulig og senest innen tre uker etter at kravet om nærmere begrunnelse ble mottatt.

Link Redegjørelsesrapport

En generell beskrivelse av virksomhetens organisering, driftsområde, retningslinjer og rutiner for å håndtere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Opplysninger om faktiske negative konsekvenser og vesentlig risiko for negative som virksomheten har avdekket gjennom sine aktsomhetsvurderinger.
Opplysninger om tiltak som virksomheten har iverksatt eller planlegger å iverksette for å stanse faktiske negative konsekvenser eller begrense vesentlig risiko for negative konsekvenser, og resultatet eller forventede resultater av disse tiltakene. 

Kontroll og håndheving
Forbrukertilsynet fører tilsyn med at bestemmelsene i loven overholdes.
Enhver plikter å gi Forbrukertilsynet informasjon som de krever utlevert.